NBC News (САЩ): „зоологическата хипотеза“ може би обяснява защо не виждаме извънземни

Според някои астрономи извънземните държат Земята и нейните обитатели в един вид космически зоопарк. Те подредиха всичко по такъв начин, че нашата планета да бъде защитена от тях по принципа на едностранно проникване: те могат да ни видят, но ние не. Безмислено крачим нашата земна клетка, докато извънземните поддържат дистанцията си и продължават да ни наблюдават. Ако е така, тогава това е решението на парадокса Ферми.

Попитайте приятелите си защо учените все още не са успели да открият извънземни и можете да сте сигурни, че поне един от тях ще ви предложи следното обяснение: представители на човешката раса не са достойни за това.

Имаме много недостатъци. По правило ние заплашваме взаимно, да не говорим за отношението ни към представители на други видове, както и към околната среда. Подобно поведение не може да се нарече цивилизовано и затова има правдоподобно обяснение за липсата на контакт с извънземни. Може би извънземните са наясно с нашето съществуване, но те просто не искат да се занимават с нас - не искат да се свързват с нас и не искат да ни посещават.

Такава идея е безкрайно привлекателна. Освен това далеч не е ново. През 1973 г. радиоастроном от Масачузетския технологичен институт (MIT) Джон Бал публикува статия, в която той предполага, че липсата на успех в откриването на други космически обитатели не се дължи на отсъствието на извънземни. Според него причината е, че тези мистериозни създания решиха да не влизат в контакт с нас.

Те пазят дистанцията си не защото сме несъвършени, а защото уважават правото ни да следваме собствената си съдба. Предполага се, че в космоса се оценява многообразието и затова населените светове трябва да имат възможност за собствено еволюционно развитие.

Можете да кажете, че идеята на Бал е малко като известната „главна директива“ от поредицата „Стар Трек“, която забрани на членовете на федерацията да пътуват в космоса от намеса в живота на други култури и цивилизации, дори ако подобна намеса е била добронамерена. Освен това този астроном на MIT смяташе, че не можем да установим контакт с извънземни, не защото сме недостойни, а защото сме достойни, достойни за змиорките, заплашени от унищожение.

Топ отиде още по-далеч и ни предложи да живеем в метафоричен зоопарк - в един вид космически Едем. Извънземните в нашата галактика някак си подредиха всичко така, че нашата планета се оказа защитена от тях чрез преграда от едностранно проникване: те могат да ни видят, но ние не.

Един от добрите моменти в тази хипотеза е, че тя предлага решение на една дългогодишна мистерия, известна като парадокса на Ферми. Той е формулиран преди около 70 години от физика Енрико Ферми и се основава на факта, че Вселената е много стара. Съответно, ако интелигентният живот е широко разпространен, неговите форми трябва да бъдат достатъчно напреднали, за да колонизират цялата вселена. Затова трябва да виждаме навсякъде доказателства за съществуването на извънземни. Фактът, че не ги виждаме, може да се обясни с помощта на хипотезата на Бал - умишлено сме изолирани.

Наскоро хипотезата за зоологическата градина започна да се появява в новините, защото тя също дава извинение за дейност, известна като Messaging извънземно разузнаване (METI). Участниците в този проект предават радиосигнали в космоса с надеждата да получат отговор от някои интелигентни същества, получили този сигнал. През 2017 г. антена, базирана в Норвегия, беше използвана за насочване на комуникациите към звездната система, която е на 12 светлинни години.

По-рано този месец цялата тази програма беше обсъдена от изследователи на среща в Париж. Дъглас Вакоч, президент на базираната в Сан Франциско организация METI International, която изпрати съобщението от Норвегия, спомена хипотезата на зоопарка като възможна обосновка за предаване на радиосигнал. В крайна сметка, ако тази хипотеза е вярна, тогава отсъствието на сигнал за отговор от Вселената става ясно. Безмислено крачим нашата земна клетка, докато извънземните поддържат дистанцията си и продължават да ни наблюдават.

Вакоч обаче смята, че този еднопосочен сценарий може да бъде променен. Ако животното в зоопарка започне да лае неочаквано през решетките, като по този начин казва: „Аз съм тук и вярвам, че сте някъде там“, тогава другата страна може да отговори.

Просто казано, умишленото предаване на сигнал в космоса чрез програмата METI може да доведе до откриването на интелигентни същества. Радиосигнали от този вид може би ще бъдат доведени до вниманието на извънземните, че вече не се нуждаем от дребното им попечителство „от надвеса на хеликоптер“. Вече сме достатъчно стари, за да се свържем.

Хипотезата на зоопарка обаче зависи от това колко важен е животът на Земята - нашето съществуване изглежда достатъчно важно, за да диктува поведението на обществата, които са милиони или дори милиарди години пред нас в развитието. Идеята на Ball предполага галактическо споразумение, че всички доказателства за интелигентен живот - радиосигнали, лазерни светкавици и дори изграждането на лесно разпознаваеми мегаструктури - остават невидими за земляните. Но как да го направите, дори ако сте много напреднали извънземни?

Освен това идеята да поддържаме еволюцията на нашата планета свободна и естествена изглежда странна, егоцентрична и малко алтруистична. Да кажем директно: „главната директива“ никога не е била популярна при нас. Всъщност изглежда предпочитаме точно обратното: на Земята постоянно се намесваме в културното развитие на другите.

Следователно хипотезата на зоологическата градина изглежда твърде надута. От друга страна, трябва да призная, че е внимателна.

Сет Шостак е главен астроном в института SETI в Маунтин Вю, Калифорния. Той води и своя подкаст, наречен Big Picture Science.

Оригинална публикация: „Хипотезата за зоопарка“ може да обясни защо не сме виждали космически извънземни