Изучаване на чужди езици

Къща за гости

Бактерии оцеляват без светлина и кислород

Американски учени обявиха, че са открити бактерии, живеещи в солено езеро в Антарктика без светлина, нито кислород. Тези крайни условия може да съществуват и на друго място в нашата слънчева система, където е възможна съответно и такава форма на живот.
В езерото, наречено Вида, има много силни концентрации на амоняк, азот, водород, сяра, нитрати и азотен окис. Откритите микроорганизми живеят там под 20 метра лед във вода със соленост, надвишаваща 20% и ледени температури под -13 градуса по Целзий, предаде АФП, цитирана от БГНЕС.

Предполага се, че високите концентрации на водород и азотен окис под формата на газ, са източник на химическа енергия, позволяваща съществуването на тази изолирана бактериална екосистема, считат учените. Тези газове се сформират от химични реакции на силно солената вода с околните скали, богати на желязо.

Въпреки твърде ниските температури, липсата на светлина и силната соленост, в тази околна среда живее голямо разнообразие от бактерии, които могат да оцеляват без енергия от Слънцето.

Предишни изследвания на езерото Вида показват, че тези микробни екосистеми са били изолирани от всякакви външни въздействия в продължение на близо 3 000 години.

Дата: 27.11.2012